کبد چرب زنگ خطری برای کاهش قند خون

در تحقیق اخیر محققین دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند که موشهای فاقد آنزیم HDAC3(histone deacetylase 3)دارای کبد چرب هستند اما مقدار قند خون آنها پایین است درنتیجه به اختلال تحمل گلوکز ومقاومت به انسولین دو مشخصه ی اصلی دیابت مبتلا نمی شوند.

مقاومت به انسولین زمانی حادث می شود که بدن وظیفه خود را در پایین آوردن قندخون به خوبی انجام نمی دهد.

اکثر بیماران چاق ومبتلا به دیابت نوع 2 دارای کبد چرب هستند، عقیده بر این است که کبد در یک چرخه ی معیوب سبب ایجاد مقاومت به انسولین و دیابت می شود.

به گفته ی دکتر Lazar: این یافته ها مثال واضحی بر خلاف عقیده ی فوق است، محققین مشاهده نمودند که تجمع چربی اضافه درکبد سبب بروز مقاومت به انسولین نمی شود زیرا این چربی اضافه بصورت قطرات چربی کوچک داخل سلولهای کبدی تجمع می یابد این قطرات چربی بوسیله ی یک لایه ی پروتئینی خاص احاطه می شوند متابولیت هایی که قبلاً برای سنتز گلوکز دربدن بکار می رفتند آلان به چربی تبدیل می شوند در نتیجه مقدار قند درجریان خون کاهش می یابد.

کاهش مقدار قند خون با تجمع بیشتر چربی درکبد نهایتاً منجر به بروز مشکل برای خود کبد میشود که شامل از کار افتادن کبد است.

سلولهای کبدی موشهای معمولی تحت تغذیه ی پرچرب مملو از قطرات چربی بزرگ است اما سلولهای کبد موشهایی که فاقد آنزیم HDAC3هستند حتی تحت تغذیه ی پر چرب دارای قطرات چربی کوچکتری می باشند حتی اگر مجموع چربی موجود درکبدشان بیشتر از موشهای معمولی باشد.

چرا بدن این فرایند تغییر مسیر را در وهله ی اول قرار داده است؟

دانشمندان سیکل خواب وبیداری موشهایی که درشب به فعالیت می پرداختند را بررسی کردند هنگامیکه درطول روز این موشها غیر فعال می شوند آنزیم HDAC3به ژنها مهاجرت می کند تا سنتز چربی را متوقف کنند. این کار سبب می شود متابولیت ها برای ساخته شدن گلوکز بعنوان سوخت سلول برای حیوان درحال خواب مصرف شوند.

درهنگام شب وقتی که حیوان فعال است، بدن موش بدنبال مصرف موادغذایی سوئیچ متابولیکی را روشن می کند که به سنتز چربی برای ذخیره ی انرژی می پردازد.

سیکل خاموش و روشن شدن آنزیم HDAC3مستقیما توسط ساعت بیولوژیکی داخلی بدن تنظیم میشود. اما این سیستم زمانی که آنزیم HDAC3حذف می شود از کار می افتد.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که چنانچه هماهنگی بین سیکل خواب وبیداری با آنزیم HDAC3از بین برود چربی ذخیره شده درکبد درتعداد زیادی قطرات کوچک احاطه شده با پوشش پروتئینی ذخیره می شود که این موضوع می تواند به مدیریت مقاومت به انسولین دربدن کمک کند.

 پرفسور sunمی گوید: یافته های این تحقیق این واقعیت را که آنزیم HDAC3محور اساسی درپیامهای جمع آوری شده از ساعت داخلی بدن برای هماهنگی متابولیسم به خصوص درکبد می باشد را استحکام می بخشد . یافته ها نشان میدهد که چربی به خودی خود الزاماً مضر نیست.

Lazarمی گوید: مسئله ی اصلی این است که چربی چگونه ذخیره شود. همچنین این نکته را درمورد اهمیت هماهنگی این سیستم با ساعت بیولوژیک داخی بدن پررنگ تر می کند. برای مثال ازآنجائی که بدن ما در شب به غذا دسترسی ندارد به تولید گلوکز بیشتری می پردازد به همین علت غذا خوردن درشب سبب افزایش ناگهانی قند خون و بروز دیابت می شود.

منبع: Asian news international

www. sciencedaily.com